Hvordan finne antall masker man skal legge opp?

Hvordan finne antall masker man skal legge opp?

Jeg har sett at det er flere som spør om hvordan man skal finne ut hvor mange masker man skal legge opp, enten om det er at man ønsker enn annen pinne enn det oppskriften sier eller sktrikke for frihånd. Så legger ut min måte å regne meg frem til min måte 🙂

Hvordan regne ant masker om man skal ha en annen pinne enn det som står i oppskriften.

Jeg bruker eksempel fra Mariusgenseren, det er denne jeg driver med selv akkurat nå. Jeg ønsket å bruke ett annet garn og pinne i stedenfor det som står i oppskriften (pinne 3 og en halv). Step by step:

Strikkefasthet til Mariusgenserens: 22 m glattstrikk på p nr  3½ blir 10 cm

  1. Vi må finne strikkefastheten med ønsket pinne og garn. Strikk en liten prøvelapp med det garnet og den pinnen du ønsker genseren i. I dette tilfelle la jeg opp 20 masker.

Telle masker

2. Så skal vi måle hvor mange masker vi får på 10 cm, bortover. Med min valgte pinne og garn, får jeg 12 masker på 10 cm.

telle masker2

Strikkefasthet etter eget ønske: 12 m glattstrikk på p nr 7 tilsvarer 10 cm.

3. Her kommer regnebiten. Siden jeg ønsker ganske mye større pinner enn det som står i den opprinnelige opsskriften på Mariusgenseren, tenker jeg at å bruke barneoppskriften antagelig passer. Den er i str: (1) 2 (4) 6 (8) 10 år.

På 6 år’s oppskriften skal det legges opp 168 m, la oss se hvor stor i omkrets den blir med pinne 7:

168 m ÷ 12 m (den strikkefastheten jeg har på pinne 7) × 10 cm = 140 cm.

På alder 6 år med pinne syv så vil blir plaggets overvidde 140 cm (ta ett målebånd rundt livet så får du sett hvordan det passer til deg ). Men jeg ønsker litt mindre. Jeg sjekker da hvordan Mariusgenser alder 4 vil bli med pinne 7. Her skal det legges opp 156 m. Så jeg regner på nytt:

156 m ÷ 12 m (den strikkefastheten jeg har på pinne 7) × 10 cm = 130 cm

Slik regner du ut til kommer til ønsket størrelse. Så er det bare å legge opp masker deretter.

Hvordan finne antall masker om du skal strikke for frihånd:

  1. Bestem deg for pinne og garn du ønsker å bruke. Jeg bruker samme eksempel på pinne og garn som over.

telle masker2

Strikkefasthet etter eget ønske: 12 m glattstrikk på p nr 7 tilsvarer 10 cm.

2. Bestem for ønsket vidde rundt nederst på genseren. Eksempel, jeg ønsker at genseren skal strekke seg litt over rompa, jeg måler rundt der. Jeg ønsker en stor kosegenser. Så jeg ser at med mine mål så vil 125 cm passe.

Hvordan finne antall masker på pinne 7 og det skal bli ca 125 cm i overvidde.

125 cm i overvidde ÷ 10 cm × 12 (som er strikkefastheten i mitt eksempel = 150 m

Jeg må altså legge opp 150 m på pinne 7 for å få en vidde på genseren på 125 cm.

Håper dette er til hjelp ved ditt prosjekt, så må du gjerne dele om du har noen tips også 😀

Del gjerne :)