Mariusgenser med store pinner

Mariusgenser med store pinner

Strikke Mariusgenser med pinne 6 <3

Jeg har tidligere strikket en marius genser etter oppskriften. Det var utrolig givende, men jeg brukte litt tid. Jeg har lyst på en til, en som er litt større og stor og god. Så sa Henriette, den andre strikkefruen, at hun hadde sett noen strikke med større pinner og at hun hadde det som neste prosjekt. Jeg var klar for å begynne på neste prosjekt, så jeg ble med på hennes idé!

Jeg følger her mariusgenser oppskrift 6 år (liker genseren stor og god, med unntak av det jeg kommenterer under. Legg merke til at jeg angrer på å følge alder seks på ermer (se nederst)

Mariusgenser på halvparten av tiden og kosten!

Garn: Drops Melody og Drops Alpaca
Garn mengde: Farge 1 (250g & 200g) Farge 2 (50g & 50g) Farge 3 (50g & 50g)
Garn kost: 383 kr
(og enda har jeg nok rester til å strikke matchende lue, mobiletui, pannebånd eller noe! )

Se hvordan jeg fant ut av hvordan jeg skulle strikke geneseren med større pinne og mindre masker her.

Jeg har valgt pusete garn, noe jeg ikke har sett noen andre gjøre. Så hvordan denne genseren blir med mønster er ukjent. Jeg strikker størrelse 6 år, da blir den tilsvarende xxl i damegenseren 😀 Stor og god!

Det blir grå som hovedfarge. Så blir det gul og hvit som mønsterfarge, også tror jeg at jeg avslutter med mørkeblå! Aner ikke hvordan dette blir. Håper på vellykket genser selvfølgelig!

Marius3

Jeg har kommet til mønsteret nå, jeg brukte mange timer for å bestemme meg, og lurer enda. Men tror det kan bli fint.

marius5

Legger ut bilder etterhvert som jeg kommer lenger. I kveld blir det strikkekveld med søster, så håper på å få til masse mer.

Jeg har valgt å ta vekk tre rader fra mønsteret (de nedereste radene, se marius oppskrift), slik som oppskriften for 6 år ambefaler, men jeg har valgt noen andre rader enn de markerer. Håper det går smertefritt! Vurderer forresten å snike inn en bart i oppskriften også!

bart
Jeg har valgt å snike inn en liten bart! (Om du velger å følge oppskrift uten bart så er denne lagt inne med samme antall som i originale oppskriften, så bare følg originalen) Eller den ble ikke så liten allikevel ??! Siden det er pusete garn så er mønsteret generelt litt blurrete. Så barten får ikke for mye oppmerksomhet, men man kan se at jeg har gjort noe annerledes! Kanskje det bare ser ut som at jeg har gjort en grådig feil haha 😉

Her er det ferdige resultatet: 😀

Mariusgenser på store pinner

Note to self: Jeg skulle tenkt på å beregne ermene, de ble nemlig altfor romslige. Det er deilig å ha på, men hakket for store og kan klumpe seg litt under jakka. Jeg tror str 4 år kunne blitt passe stor ermer ? Eventuelt prøv alder 4 år for hele oppskrift om du ikke ønsker bolen til å være så stor å god.

– Strikket av Strikkefruen Tine

Del gjerne :)