Oppskrift: Oversized Raglan

Oppskrift: Oversized Raglan


Dette er kosegenseren sin det :D. Den er utrolig myk, stor og god og ikke minst varmende.

Størrelse: Onesize, oversized
Garn: Drops Melody og Drops Alpaca (Kan også strikkes i bare Melody)
Garnmengde: 5 nøster Melody og 4 nøster Alpaca
Garnkost: 267

Bolen
Legg opp en tråd av melody og en av alpaca, 156 m på rundpinne nr 6. Plasser en maskemarkør ved start og en etter 78 masker, disse markerer sidene av genseren. Velg mellom to forskjellige kanter til nederst på genseren.

Versjon 1: Strikk første runde rett, strikk 1 runde vrang deretter strikkes det rett igjen. Da får du en slik kant:
Kant 1

Versjon 2: Etter maskene er lagt opp, begynn rett på rettstrikk rundt og rundt. Da blir kanten på genseren sånn (rullekant):
Kant2

Fortsett å strikke rett til bolen måler 24 cm (obs: om du har valgt rullekan ikke tving rullen ned for å måle, mål den som den ligger), strikk 2 masker sammen på hver side av maskemarkør, totalt 4 m felt. Strikk videre 4 cm og fell fire masker til på samme måte som sist.

Når arbeide måler 32 cm legg ut en maske etter første maskemarkør og en etter den andre maskemarkøren = to nye masker. Strikk 5 cm til og legg ut to masker på samme måte som forrige. Strikk til arbeide måler 43 cm. Strikk forsiden av bolen frem til du har 4 masker igjen før maskemarkør og fell av 8 masker til ermene (4 før maskemarkør og 4 etter). Strikk videre bakdelen til det er igjen 4 masker før start-maskemarkøren og fell 8 masker til. Legg bolen til side og start på erme.

Erme:
Legg opp 39 masker på pinne 6. Ha en maskemarkør som viser hvor starten på hver runde begynner. Som på bolen viser jeg til to måter å starte arbeide på. Strikk etter versjon 1 eller versjon 2. Strikk så videre rett rundt på pinne. Derretter økes det på denne måten:
– Når arbeide måler 10 cm legg ut en maske på hver side av maskemarkøren = 2 nye masker.
– Når arbeide måler 17 cm øk med 2 masker til på samme måte.
– Når arbeide måler 25 cm øk med enda to nye masker
– Når arbeide måler 32 cm øk med 2 masker- Når arbeide måler 38 cm øk med 2 masker

Nå har du 49 masker på pinne. Strikk til arbeidet måler 48 cm (ønsket lengde). Strikk ermen inn på bolen slik:

Strikk forstykke på bolen (fra der 1. maskemarkør var til du kommer til der det er felt av til erme). Legg inn en maskemarkør som skiller mellom forstykke og erme, strikk så ermet på. Her legger du også inn en maskemarkør som skiller mellom ermet og bakstykke. Strikk bakstykke til du kommer til der det andre ermet skal være.

Strikk ermet nr 2 på samme måte og strikk denne til bolen. Obs, husk å ha maskemarkør her også om du ønsker. Ha gjerne en som skiller seg ut slik at du ser hvor starten er.

Når alt er på pinne:
Strikk en runde rett, SAMTIDIG som du strikker siste og første maske etter en maskemarkør sammen = 4 m felt. Strikk en runde rett Deretter felles det på denne måten, raglanfelling nr 1:
*1. runde: Strikk 1. maske etter maskemarkør r, strikk to masker sammen. Strikk de to siste maskene før en maskemarkør sammen* Gjenta *-* til hele runden er strikket = 8 masker felt. (Slik feller jeg til raglanfelling: http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=122 ).
2. Runde: Strikk en runde rett. Gjenta 1. og 2. runde i ca 7 cm.
Deretter felles det til raglan på denne måten, raglanfelling nr 2:
1. runde. Fell kun masker på ermene = 4 masker feldt. Forstykke og bakstykke felles det ikke på.2. runde strikkes rett
3. runde. Her felles det på ermene, bak- og forstykke på samme måte som vi startet med = 8 masker felt.
4. runde strikkes rett.
Gjenta runde 1-4 til arbeide måler 59 cm (eller ønsket lengde). Videre felles det til hals:

Hals:
Fell de 17 midterste maskene på forstykke (gjør dette på en runde hvor du også feller) og strikk ferdig runden til start-maskemarkøren. Videre må det strikkes frem og tilbake. Siden start-maskemarkøre nå havner midt i arbeidet og må flyttes. Vi flytter den til nermeste halsekan ved å flytte maskene over på pinne UTEN å strikke de.

1. pinne: Strikk så neste runde på vrangen samtidig som det felles til hals: strikk 1. m vr så strikk 2 masker vrang sammen (denne runden felles det da ikke rundt maskemarkørene),
2. pinne: Snu arbeide og strikk fra retten 1. m r, 2 m sammen, strikk videre rett samtidig fortsett å felle med raglanfelling nr 2.
Gjenta pinne 1 og 2 til det ikke er flere masker igjen på ermene. Fell av alle maskene.

Montering:
Sy sammen skuldrene til der halskanten i fron starter. Sy sammen under armene og i ermestarten. Voila, du har en ny deilig genser 😀

– Strikket av Strikkefruen Tine

3

Del gjerne :)