Oppskrift: Tova votter med sau

Oppskrift: Tova votter med sau

Marius sau (3).jpg

Med inspirasjon fra Sandnes sine marius-votter så lagde jeg også noen med sauemønster. Svigers har sauer, så de fikk matchende votter til jul :). Jeg har laget den i to størrelser, en til dame og en til herre. Ønsker man å justere på størrelsene kan man strikke de lenger. Se Sandnes sitt gratismønster her for pekepinn til størrelser: http://www.sandnesgarn.no/marius-tova-votter-1

Garn: Sandnes Fritidsgarn eller lignende
Garnmengde: 100g i hovedfarge, 50g i nederste farge, 50g i mønsterfarge
Pinne: strømpepinne nr 6
fargebeskrivelse
Dame og herrevottene har forskjellige mønstre og fellinger for best mulig passform. Damevottene står beskrevet først og herrene lenger ned 🙂 Kos deg <3. Har laget en PDF av oppskriften slik at man kan printe ut enklere: Oppskrift – sauevotter
tova votter sau strikkefruene

Damevotter:

Legg opp 36 masker med den nederste fargen på strømpepinne nr 6. Strikk 1r, 1vr rundt hele i fire omganger. Strikk så diagram A:

Mønster A

Strikk en runde rett med grunnfargen, strikk videre på diagram B, OBS på siste runde av diagram feller du fire masker gjevnt fordelt ved å strikke 2 rett sammen:

Oppskrift sau dame

Du har na 32 masker på pinne. Strikk videre rundt i 5 omganger rundt med hovedfargen. Strikk de første 6 maskene inn på en separat hjelpetråd (gjerne en kontrastfarge). Sett de seks maskene tilbake på pinne og strikk maskene på ny med grunnfargen. Strikk så videre 22 omganger rett rundt. Fell slik:
1. omgang: *2 rett sammen, 12 rett, 2 vridd sammen*, gjenta omgangen ferdig.
2. omgang: Strikk 1 omgang uten å felle.
Gjenta 1.-2. omgang til du har 8 masker igjen. Obs: de 12 rette maskene mellom fellingene minimeres med 2 for hver felling. 12m, neste blir 10 mellom, 8m mellom osv. Klipp av tråden og trekk tråden gjennom maskene og fest godt.

Tommel:
Trekk ut hjelpetråden, strikk opp 6 masker på hver side og legg til den syvende maske i hver kant slik at du får 14 masker på pinne. Strikk en runde rett over alle. Forstsett med å strikke rundt i 16 omganger.
Strikk to rett sammen omgangen rundt = 7 masker. Klipp av tråden og trekk gjennom maskene, fest godt.

Vottepar nr 2:
Strikk på samme måte, men strikk tommel over de 6 siste maskene.

Toving:
Vask vottene på ett vanlig program på 40 grader. Bruk vanlig vaskepulver for farger. Ikke bruk tøymykner. Når vottene er ferdige i vaskemaskinene, ta de ut og form de slik du ønsker mens de enda er våte.

Vips du har ett par nye artige votter 😀 <3

Herrevotter

Herrevottene er L/XL. Legg opp 42 masker på strømpepinne nr 6. Følg samme oppskrift som på damevottene med unntak av dette:

Diagram B (her felles ikke 4 masker slik som damevottene):

Oppskrift sau herre

Til tommel strikkes de 8 første maskene inn på hjelpetråd, sett maskene tilbake på pinne og strikk over med grunnfargen.
Videre strikkes det 29 omganger rundt.
Fell på denne måten:
1. omgang: *2 rett sammen, 17 rett, 2 vridd sammen*, gjenta omgangen ferdig.
2. omgang: Strikk 1 omgang uten å felle.
Gjenta omgang 1 og 2 = 3 ganger. Obs: de 17 rette maskene mellom fellingene minskes med 2 for hver felling. Videre felles det på hver omgang til det gjenstår 6 masker. Klipp tråden og trekk den igjennom maskene. Fest godt.

Tommel:
Ta ut hjelpetråden, strikk opp 18 masker. Strikk rundt i 18 omganger. Fell av ved å strikke 2 og 2 sammen en omgang = 9 masker igjen. Klipp tråden og trekk den igjennom alle maskene. Fest godt.

Obs: husk at på vott nr to så plasseres tommelen på de siste 8 maskene ikke de første.

-Strikket av Strikkefruen Tine

Herrevottene før og etter toving 😀 :

tova-votter-sau-for-og-etter-tovin-strikkefruene

 

Del gjerne :)